Multichannel verlangt Multiservice

Multichannel lijkt het nieuwe credo. Deze definitie vond ik ervan op internet: een volledig gepersonaliseerde, consistente customer journey over alle kanalen, onafhankelijk van tijd, plaats en channel.

Winkels versus internet

Interessant is de inmiddels langlopende discussie of winkels gaan verdwijnen of niet. De opkomst van internet met haar webshops lijkt samen op te lopen met het sluiten van winkels en winkelketens en de toenemende leegstand in binnensteden. Was enige tijd de algemeen geaccepteerde mening dat deze trend inderdaad zou doorzetten; inmiddels klinken er andere geluiden.

Zoals uit de definitie van multichannel blijkt, zijn bedrijven die aan consumenten verkopen blijkbaar het beste gebaat bij een combinatie van webshops en fysieke vestigingen. Het laatste niet direct om te verkopen, maar meer als experience center voor de merkbeleving. Om vervolgens daadwerkelijk te kopen via de webshop. Die ontwikkeling lijkt zich ook te gaan voordoen binnen de business-to-business markt.

Wat betekent multichannel voor uw logistieke organisatie?

Ik denk veel. Wie zich louter en alleen op een webshop richt, is gebaat bij een logistiek dienstverlener die is gebouwd op e-fulfilment. Met de focus op het snel uitleveren van een vaak grote range aan relatief kleine artikelen. Met ook nog eens een sluitende logistieke afhandeling van retouren, voor webshops inmiddels een onderscheidend element.

Wie zich echter richt op retail met fysieke shops, is beter uit met een logistiek dienstverlener die grootschalige warehousing met palletopslag en andere vormen van opslag weet te combineren met een fijnmazige fysieke distributie.

SILS opereert in e-fulfilment en warehousing

Spannend wordt het voor ondernemers die de trend van multichannel zien en willen volgen: webshops in combinatie met fysieke vestigingen. Of voor ondernemers die met hun zakelijke klanten op eenzelfde wijze willen omgaan als webshops dat doen. Door gemak te bieden, en de transacties en communicatie volledig geautomatiseerd te laten plaatsvinden, waardoor volledige transparantie wordt geboden.

Als je aan de slag wilt met e-fulfilment en warehousing dan vergt dat twee aparte denkwerelden en bijbehorende logistieke concepten. SILS kan u deze beide bieden. Om de eenvoudige reden dat we al lang bestaan en ‘traditionele’ vormen van logistiek bieden. Maar bij de opkomst van internet en webshop ook het specialisme e-fulfilment onder de naam Waremouse hebben ontwikkeld. We hebben dus letterlijk alles in huis voor multichannel logistiek en kunnen beide disciplines voor u separaat, maar ook synergetisch inzetten.

De concurrerende combinatie: Waremouse

Waremouse is de gespecialiseerde activiteit van SILS voor de opslag en handling van webshops. Met een optimale indeling van de picklocaties.

Orders tot 21 uur worden dezelfde dag verzonden.

Natuurlijk koppelen wij de track & trace gegevens geautomatiseerd terug. Inclusief Customer Support. Dus nemen we de telefoon aan in naam van de webshop en behandelen de binnenkomende e-mails. En voor retailers met fysieke winkels bieden wij een efficiënte logistieke service binnen de complexe keten van de productie en distributie van zowel winkelartikelen als winkelinrichting. Een vaak tijdkritische verwerking van orders met soms een complete winkelinrichting en de wereldwijde distributie ervan.

Kortom, u hoeft bij SILS niet te kiezen. Wij bieden u het beste uit twee werelden! Want Multichannel verlangt Multiservice.

Willem-Jan Cramer