Leveringsvoorwaarden afspreken? Waarom?

De deal is gesloten. Er zijn goede zaken gedaan. Mooi, zo’n nieuwe internationale klant erbij. Dat konden we goed gebruiken! De klant vraagt alleen of wij hem even willen helpen met het boeken van de luchtvracht, want dat is voor hem vanuit Panama toch een beetje lastig. Geen probleem, toch?!

Maar niets is minder waar. Wanneer u zich als exporteur gaat “bemoeien” met het boeken van de (lucht)vracht, of zelfs maar met het laden van de goederen, kan het zijn dat de leveringsconditie, en dus de leveringsvoorwaarde, automatisch verandert. Wat dit betekent? Dat u automatisch (deels) verantwoordelijk wordt, maar ook aansprakelijk wordt, voor bijvoorbeeld eventuele schade mocht er iets mis gaan. Niet erg, zolang u zich hier maar van bewust bent!

Een voorbeeld om het te verduidelijken. U verkoopt een partij goederen “ex works”. Dit betekent dat de kopende partij verantwoordelijk is voor het hele traject na de koop. De koper haalt de goederen af in uw fabriek of magazijn. De koper is zelf ook verantwoordelijk voor het (laten) laden van de goederen. Zodra hij de goederen dus oppakt is hij zelf verantwoordelijk voor eventuele schade. Heerlijk zou je zeggen! Totdat uw magazijnmedewerker de goederen laadt voor de chauffeur die in opdracht van de koper bij u voor de deur staat. Formeel betekent dat namelijk dat de conditie “ex works” niet meer geldig is. Eventuele schade tijdens het laden van de goederen worden dan ineens weer uw aansprakelijkheid!

Een ander recent voorbeeld. Voor een klant boekten wij een luchtvrachtzending. Als leveringsconditie werd door de klant CPT (Carriage Paid TO) opgegeven. Dit betekent dat de verkoper de exportvergunning en het vervoer tot aan de haven van bestemming (inclusief het lossen) moet regelen. In dit geval dus een luchthaven. Dit bleek in dit geval een (duur) foutje te zijn geweest. Het had namelijk DAP moeten zijn (Delivered At Place). Bij DAP leveringen draagt de verkoper alle kosten en risico’s tot aan de overeengekomen plaats. Dat had in dit specifieke geval een te openen winkel moeten zijn. Gevolgen? De zending bleef steken op de desbetreffende luchthaven, kon niet (direct) worden ingeklaard en dus niet worden uitgeleverd. Een vertraging van enkele dagen was het gevolg waardoor de winkelopening in het geding kwam!

De moraal van dit verhaal? Als klant mag u er niet van uit gaan dat uw logistieke dienstverlener alles regelt zonder dat u zelf nog enige bemoeienis heeft. U, als exporteur bijvoorbeeld, moet zich enigszins verdiepen in de materie en behoort op de hoogte te zijn van de algemene leveringsvoorwaarden zoals deze zijn verwoord in de internationale incoterms. De logistiek dienstverlener mag er niet van uit gaan dat de klant zonder meer weet wat hij doet. Ontvangen informatie moet dus worden geverifieerd.