Corona heeft de wereld in zijn greep…

Corona heeft de wereld in zijn greep. Gezondheid gaat boven werk en bij SILS volgen wij de instructies van de overheid stipt op. Zelf ben ik thuis in quarantaine gegaan nadat een reisgenoot van mij besmet bleek te zijn. Met het MT van SILS hebben we elke morgen een call en bijna al het kantoorpersoneel werkt thuis. Gelukkig heeft SILS tijdig geïnvesteerd in digitaal werken en daar plukken we nu de vruchten van. De medewerkers in het magazijn werken onder strikte instructies.

De vooruitzichten zijn onzeker, dus managen wij alle logistieke belangen van onze klanten op dagelijkse basis. In al ons handelen zijn de richtlijnen van de Nederlandse overheid maatgevend. Uiteraard ondervindt ook SILS de gevolgen van Corona. Wij werken als algemeen logistiek dienstverlener voor een groot aantal klanten in meerdere branches. Door die breedheid zijn de gevolgen voor SILS op dit moment zeer divers. Maar voor iedere klant heeft dit in meer of mindere mate impact. Zo zien we dat bijvoorbeeld vooral onze retailklanten door winkelsluitingen gevoelige klappen oplopen. Ook een opdrachtgever van SILS die veel levert aan de eventmarkt en theaters ondervindt de gevolgen door het verbod op bijeenkomsten.

Inbounds stabiel, afleveren soms een uitdaging

Inmiddels komt de containerinvoer vanuit China gelukkig weer enigszins op gang, een klein positief gegeven in deze moeilijke tijd. Overigens, alle containers die we ontvangen kunnen we tijdig lossen en in ons warehouse opslaan. Klanten hoeven zich voor de continuïteit van deze kant van onze werkzaamheden geen zorgen te maken. Wel staan pakket- en palletvervoerders in elk Europees land voor een immense uitdaging om vast te stellen waar zij wel of niet kunnen afleveren. Afhaalpunten sluiten in rap tempo en onze vervoerders staan hier met hun aflevering regelmatig voor gesloten deuren. Daarom zenden wij dagelijks onze binnen- en buitenlandse relaties een update over de restricties per land op het vlak van uitgaand vervoer. Een actueel overzicht van waar we nog wel en waar we niet kunnen afleveren en welke logistieke zaken specifiek moeten worden geregeld.

Collega-bedrijven helpen

De Nederlandse overheid heeft een fors hulppakket aangekondigd om bedrijven door deze moeilijke periode te loodsen. SILS wacht hierin niet af. Wij maken onderdeel uit van het Apeldoornse bedrijventerrein De Ecofactorij. In goed overleg zijn enkele van onze logistiek medewerkers tijdelijk ingezet bij een buurbedrijf. Zo helpen we elkaar als goede buren.

Laten we het goede behouden…

Geruststellend is dat SILS stevig genoeg is om na de Corona-crisis voor onze klanten weer snel te kunnen opschalen, mocht dit nodig zijn. Ondanks de drastische economische gevolgen, betekent Corona ook een soort reset. We moeten met elkaar onder hoge druk improviseren en ontdekken in onszelf en anderen wellicht nieuwe talenten en capaciteiten. Of nieuwe en efficiëntere manieren van samenwerken zoals meer gebruik maken van digitale tools om van afstand toch te kunnen samenwerken.  Hopelijk zal Corona binnen niet al te lange tijd voorbij zijn en ik hoop dat we dan de lessen die we nu leren meenemen naar een tijdperk waarin we deze ervaringen op een positieve manier omzetten en meenemen. In de kern? De verschuiving van het accent op het individu naar het collectief, van ‘zij naar wij’, zowel zakelijk maar ook privé. Al behouden we hier maar een deel van, dan is de winst al groot!

SILS wenst u vooral een goede gezondheid toe!

Willem-Jan Cramer