Nieuws

Uitkomsten van het jaarlijks havendebat geven weinig reden tot optimisme

10 december 2021

Binnenvaartschippers en vrachtwagenchauffeurs hebben dagelijks te kampen met de “containerchaos” rond de Rotterdamse haven. Ook de tarieven rijzen nog steeds de pan uit, waarvan wordt voorspeld dat dit de komende jaren nog wel zo zal blijven. Tenminste, als we de experts moeten geloven die dat voorspelen tijdens het jaarlijkse havendebat van Nieuwsblad Transport.

 

 

Pittig

Er wordt pittig gediscussieerd. De Rotterdamse haven stevent af op een goed jaar, en dat in tijden van coronabeperkingen en de containerchaos. Tegelijkertijd zit er veel druk op het systeem, zo geeft men toe. En dit houdt waarschijnlijk nog wel heel 2022 aan.

Kritiek

Kritiek komt er onder andere van de containerterminals. Het uithalen van containers is een ramp. Er wordt door de Rotterdamse haven te veel voorrang gegeven aan de grote rederijen. Containers die uiteindelijk richting Latijns-Amerika, Afrika of elders moeten, en dus helemaal niet bestemd zijn voor het Nederlandse achterland (transshipment-containers), nemen veel te veel ruimte in op de kade.

Ook de diepzee-terminals zijn een flessenhals en communiceren slechts. De binnenvaartschepen en vrachtwagenchauffeurs die Rotterdam binnenkomen om de lading van de inmiddels tot 24.000 containers vervoerende grote containerschepen te lossen, komen daardoor vaak dagen te vroeg. Van elke tien zeeschepen zijn er zes of zeven te laat in de West-Europese havens. Vertragingen lopen snel op tot zeven of acht dagen.

De macht van de grote rederijen

De tarieven van containers liggen op een niveau dat vijf tot zes maal zo hoog is als de voorheen gangbare prijs. In de vorige crisis, in 2008, mochten ze juist van Brussel niet samenwerken. Eind 2019 besloot de Europese Commissie dat dat wel mocht. Nu zijn alle grote containerrederijen verenigd in drie allianties.

Dat de grote rederijen machtig zijn, staat vast. Acht rederijen bezitten 80% van de markt, aangevuld met drie bouwers van containers en vijf leasemaatschappijen. „Die zestien partijen beleven gouden tijden.”

Algemeen verwacht wordt dat de door tekorten ontstane hoge prijzen voor containers niet snel meer zullen zakken: „Klanten hebben inmiddels laten zien dat ze die hoge tarieven willen betalen.”

Verwachtingen

Er wordt gerekend op bescheiden normalisatie in 2023 of 2024, omdat er veel nieuwe schepen besteld zijn, waardoor de dynamiek tussen vraag en aanbod meer zal normaliseren. Tot die tijd blijft het vooral veel vingerwijzen tussen binnenvaart, verladers, de grote containerrederijen, de diepzeehavens en de terminals, over wie meer kan doen om de containerchaos het hoofd te bieden.