Logistics

Retourlogistiek (Reverse Logistics)

Retourlogistiek kennen we ook wel als reverse logistics. In de meeste gevallen gaat het hierbij om het ophalen en terugbrengen van kapotte, gebruikte of afgeschreven producten. Daarnaast kan het ook gaan om het ophalen of afvoeren van verpakkingen. Retourlogistiek vraagt om steeds meer aandacht, vooral omdat het steeds vaker voorkomt dat producten worden geretourneerd. Hierbij gaat het zeker niet alleen om kapotte of beschadigde producten, maar ook om nieuwe artikelen die worden geretourneerd.

Retouren brengen altijd kosten met zich mee

De wereld van retourlogistiek wordt steeds drukker. Het retourneren van zendingen wordt eenvoudiger, waardoor consumenten er ook sneller gebruik van maken. Dit betekent dat er meer drukte ontstaat op het gebied van retourlogistiek. Uiteindelijk brengen retouren altijd kosten met zich mee. Met een retour wordt eigenlijk het voorafgaande proces teniet gedaan. Er moet een nieuw artikel worden toegestuurd of de bestelling wordt bijvoorbeeld geannuleerd.

Helaas kunnen niet alle soorten retouren worden voorkomen, maar een deel van de ongewenste retouren kan zeker wel worden voorkomen. Goed verpakkingsmateriaal bijvoorbeeld, dat de goederen optimaal beschermt tijdens het transport, kan ongewenste retouren wegens schade voorkomen. Hier helpt SILS graag bij, zodat er bespaard kan worden op het gebied van retourlogistiek.

De kosten van retourlogistiek

Ongeveer driekwart van de bedrijven in Nederland hebben te maken met retourstromen. Toch hebben nog steeds maar weinig bedrijven aandacht voor hun retourlogistiek. Behoorlijke besparingen zijn vaak mogelijk! Veel retouren ontstaan in de praktijk bijvoorbeeld doordat verkeerde producten worden geleverd of doordat de producten tijdens het transport beschadigen. Deze retourstromen zijn uiteraard ongewenst, maar te vermijden.

Door onze hoge performance van gemiddeld 99,97% (!)  tijdens het pickproces en de zorgvuldige wijze van verpakken worden onnodige retouren door SILS tot het minimum beperkt! Wij houden een professionele werkwijze aan, waarbij wij de risico’s op beschadigen van een zending tot een minimum beperken. Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat er minder retouren ontstaan hetgeen vaak leidt tot een mooie kostenbesparing.

 

Onze diensten

Het uiterste uit de retourlogistiek halen?

SILS maakt gebruik van een gestandaardiseerd RMA proces (Return Material Authorization).