Tweede warehouse SILS: more room to storage

Corona heeft wereldwijd de logistieke verhoudingen en vaste routines opgeschud. Een voorbeeld? De recente sluiting van een complete Chinese haven (Ningbo) door één coronageval. En inmiddels zijn de containerprijzen verzesvoudigd. SILS vermoedt dat deze prijzen in ieder geval nog wel 6 maanden aanhouden. Ook Brexit blijkt logistiek een blijvende game changer te zijn.

Hiermee dreigen bedrijven niet volledig van de economische bloei na corona te kunnen profiteren doordat logistiek, waaronder het toenemende gebrek aan ruimte voor warehousing, een struikelblok vormt. Spannende tijden waar SILS zo flexibel mogelijk op inspeelt, vooral op de vraag naar (tijdelijk) meer opslagruimte. Dus openden we recent een tweede warehouse in Amsterdam. Opnieuw bewijzen we hiermee ons als een kameleon flexibel aan te kunnen passen als logistieke omstandigheden, de markt of specifieke wensen van de klanten, hierom vragen.

Accent op crossdock

Om wat dieper in te gaan op Brexit: partijen uit de UK die, naast hun thuismarkt, ook Europa bedienen, zoeken door alle douaneperikelen naar een logistieke partner op het continent om hun markten hier te bevoorraden. Crossdock is hierin regelmatig hét sleutelbegrip en SILS verricht deze dienst steeds meer voor deze opdrachtgevers. Vanuit de UK zenden deze klanten ons wekelijks hun al verkochte voorraad. Die ontvangen wij geconsolideerd en sturen wij vervolgens direct en rechtstreeks door naar al hun klanten in Europa. Kortom, door Brexit is SILS meer dan voorheen actief met crossdock en overslag. We werken nu zelfs aan een vaste linehaul (lijndienst) vanuit de UK naar Nederland, samen met een partner. Ook zijn er inmiddels steeds meer partijen vanuit de UK die SILS polsen voor warehousing en order picking.

Dé trend: voorraadverhoging

Voorraadverhoging is nu dé dominante logistieke trend omdat opdrachtgevers momenteel niet kunnen vertrouwen op de lead times van bijvoorbeeld China naar Europa. Vanuit de vooralsnog tijdelijke knelpunten in de logistieke keten zien we hen voorraden opbouwen. Gold eerst ‘cash is king’, nu zien we ‘stock is king’. Zeker met het oog op het vierde kwartaal. Die voorraadverhoging op precies de goede plek zetten opdrachtgevers nu dus in als strategische actie om hun voorraadniveaus veilig te stellen in onzekere tijden. Echter, tegelijkertijd constateren we een beperkter aanbod van opslagcapaciteit. Uiteraard willen we de groei van onze klanten kunnen blijven faciliteren. Dus nam SILS recent een tweede warehouse in gebruik in Amsterdam. Opgeteld biedt dit voor de korte & middellange termijn opnieuw meer ruimte voor opslag, bedoeld om mee te groeien met onze bestaande en nieuwe klanten. Ideaal voor hun lokale opslag. Dit tweede warehouse geeft ons een extra capaciteit van uiteindelijk nog eens 10.000 palletplaatsen, waardoor onze totale opslagcapaciteit inmiddels uitkomt op zo’n 35.000 pallets.

Meer ruimte voor bestaande en nieuwe klanten

Inmiddels bedienen we vanuit deze tweede locatie een van onze grotere opdrachtgevers. De overige extra capaciteit kunnen we vooral inzetten voor nieuwe nationale en internationale klanten. In de eerste plaats natuurlijk vanuit onze warehouse rol, vaak als Europees Distributie Center (EDC). Maar we kunnen hiermee ook voorzien in tijdelijke opslag, door bijvoorbeeld flexibel in te springen op de behoefte van (nieuwe) klanten die zelf vastlopen door gebrek aan eigen opslagcapaciteit, of door gebrek aan warehousecapaciteit van hun huidige logistieke partner(s). Met onze extra opslagcapaciteit voorkomen we dat bedrijven de hernieuwde economische groei na corona niet kunnen benutten omdat logistiek, en in het bijzonder het gebrek aan warehousing, een struikelblok zou vormen. SILS biedt niet alleen ruimte voor warehousing, maar ook nog eens op voor de Europese markt gunstige locaties.

Ik nodig u uit met SILS te overleggen over uw behoefte aan extra warehousing. Tijdelijk of langer. Van webshop tot multinational. U bent van harte welkom voor maximale logistieke stabiliteit in deze onzekere tijden.

Willem-Jan Cramer