SILS biedt medewerkers ‘Room to Move’

2018 is inmiddels ruimschoots van start gegaan. SILS heeft tal van doelen voor ogen om ook van 2018 een succesvol jaar voor onze klanten te maken. Een belangrijk speerpunt hierbij zijn onze medewerkers. Want hoe goed wij onze logistieke faciliteiten en processen fysiek ook inrichten, ondersteund door eigentijdse ICT: het zijn uiteindelijk onze medewerkers die daadwerkelijk waarmaken wat wij onze klanten beloven. Hun inzet en vakkennis maken het verschil. Daarom zullen wij hen ‘Room to Move’ moeten bieden.

De arbeidsmarkt in Nederland trekt aan, en voor ons interessante nieuwe medewerkers krijgen ook elders logistieke uitdagingen aangeboden. Wat we merken, is dat medewerkers die we eenmaal hebben overtuigd om voor SILS te kiezen, in het algemeen relatief lang bij SILS blijven werken. We mogen hieruit de conclusie trekken dat we uitdagend werk bieden, goede randvoorwaarden scheppen én medewerkers de kans geven zich te ontwikkelen en initiatief te ontplooien. Er moet hard worden gewerkt, de druk kan hoog liggen, maar we zien dat onze medewerkers vanuit hun hoge mate van betrokkenheid dit vanuit zichzelf doen.

Medewerkers helpen performance op peil houden

Vooral in de laatste maanden hebben we onder een stevige druk gewerkt en hebben we extra scherp moeten letten op het op niveau houden van onze performance. Ik moet u toegeven dat dit helaas niet altijd is gelukt. Maar door de gemotiveerde inzet van al onze medewerkers, en hun grote betrokkenheid bij onze klanten, zijn wij door deze fase heen gekomen. In deze drukke periode mochten we veel nieuwe medewerkers verwelkomen. Door de extreem hoge werkdruk konden we hen voor ons gevoel niet altijd alle begeleiding bieden die normaal is bij nieuwkomers. Toch hebben deze nieuwe collega’s in korte tijd hun weg gevonden en de schouders eronder gezet. Tijdens de recente nieuwjaarsborrel deden zij direct mee en ik zag één team. De nieuwe werknemers hadden zich in no time ingewerkt. Blijkbaar zijn wij als werkgever laagdrempeliger en aantrekkelijker dan we soms zelf inschatten. Als ik het onze medewerkers vraag, ook de nieuwe, voelen zij zich snel thuis in onze dynamische organisatie, met de goede waarden van een familiebedrijf.

SILS biedt échte support

Ik ben daar trots op en spreek er graag mijn waardering voor uit. Uiteraard zijn we een logistieke organisatie en geen hip bedrijf. Daardoor is het gemiddeld wat lastiger om mensen van buiten te interesseren voor de vele uitdagingen die er binnen SILS op hen wachten. Hangmatten in de kantine en yogales in de pauze bieden wij onze medewerkers niet aan. Maar wel échte support, begeleiding en kansen om hun baan zo breed en diep mogelijk in te vullen. Het zijn onze klanten die daar uiteindelijk van profiteren. Want zij zijn 100% gebaat bij de intense betrokkenheid van onze medewerkers. De conclusie? SILS wordt zich steeds bewuster van haar aantrekkelijke werkcultuur en zal in 2018 de arbeidsmarkt vanuit dat perspectief gerichter benaderen.

Compacte, zelfsturende teams

Eerder in deze blog meldde ik u al dat meer dan ooit onze performance recent onder druk stond. Onze medewerkers hebben hier hun schouders onder gezet. Plus een externe manager die het aansturingsmodel voor ons magazijn heeft veranderd. We werken nu met kleine zelfsturende teams, die worden aangestuurd door teamleaders. Hierdoor wordt de verantwoordelijkheid laag in de organisatie gelegd. Aangestuurd door een betrokken Coördinator Warehouse en twee supervisors. Eveneens analyseert deze externe specialist nu onze processen en procedures in het magazijn om de kwaliteit van onze performance verder te verbeteren.

‘Room to Move’ in dubbele betekenis

Boven deze blog staat als thema: ‘Room to Move’. Dit betekent dat we met onze extra vestiging in Zutphen letterlijk extra ruimte hebben om logistiek te bewegen. Maar het betekent ook dat wij onze medewerkers alle vrijheid en verantwoordelijkheid geven en het team helemaal op orde hebben. Ook een vorm van …’Room to Move’!

Willem-Jan Cramer