2017: een jaar waarin SILS veel in gang heeft gezet

Het jaar 2017 zit er bijna op. De feestdagen staan voor de deur. Traditioneel de tijd voor een ontspannen reflectie. Samen met familie en vrienden, in een sfeervolle setting, is het louterend om de ontwikkelingen in het afgelopen jaar te overdenken, zowel thuis als op het werk. Over dit laatste gesproken: zakelijk gezien heeft SILS in 2017 op veel nieuwe ontwikkelingen ingezet. De variatie daarbinnen is opvallend divers. We anticiperen hiermee op trends die we zien in de markt, maar ook op specifieke ontwikkelingen bij klanten. Graag neem ik enkele highlights uit 2017 in vogelvlucht met u door.

Nog beter klantcontact

Vanuit onze afdeling Operations zijn we in 2017 meer als een Accountteam gaan werken. Dit team had dagelijks al één-op-eén contact met de klant voor operationele zaken. Nu bedienen zij eveneens klanten in communicatieve zin. Hiermee is onze organisatie succesvol heringericht op een nog beter klantcontact. De eerste vruchten hiervan voor onze klanten en SILS beginnen zich af te werpen. Zoals nog kortere lijnen en nog minder ruis op de lijn. Eveneens hebben wij ons eigen WMS in 2017 verder doorontwikkeld waardoor al onze klanten digitaal nog meer inzicht hebben in de logistieke en administratieve processen die wij voor hen uitvoeren. Een sterke stimulans voor een nog steviger samenwerking.

Eigen entiteit op Curaçao

In 2017 hebben wij de voorbereidingen opgestart voor het oprichten van een eigen entiteit in de Carribean. Deze zal vanaf januari 2018 zijn gerealiseerd. De Manager Operations Curaçao is aangesteld en begint in januari aan zijn opleiding bij SILS in Nederland. Naar verwachting zal hij rondom de zomer daadwerkelijk naar Curaçao vertrekken. Deze SILS entiteit zorgt ervoor dat we dichter op de lokale markt aanwezig zijn en onze dienstverlening nog beter kunnen afstemmen op de wensen van onze lokale klanten. Ook kunnen we hierdoor het laatste deel van het traject, van inklaring in Curaçao tot en met de aflevering van de zending bij de uiteindelijke ontvanger, beter volgen en begeleiden.

Vleugels uitslaan naar het Verre Oosten

In 2017 hebben we eveneens stevig ingezet op het compleet kunnen tackelen van de complexe douane- en BTW-problematiek van vooral e-commerce goederen die uit China binnen de EU arriveren voor verdere verhandeling via een platform zoals Amazon. We zoeken deze nieuwe klanten en partners uit het Verre Oosten zelfs letterlijk op. Zoals door in de herfst van dit jaar de grootste internationale beurs in China te bezoeken op het gebied van logistiek en transport: de CILF. We hebben ons hier goed kunnen profileren als ervaren en betrouwbaar logistiek partner in het Europese distributieknooppunt dat Nederland bijzonder maakt.

SILS maatschappelijk veelzijdig actief

Ook in 2017 gebeurde er het nodige in de wereld, ook in negatieve zin. Vanuit SILS proberen wij onze maatschappelijke betrokkenheid zoveel mogelijk te tonen en te concretiseren. Zo zijn wij in dit afgelopen jaar bij een project van de gemeente Apeldoorn betrokken geraakt. Zij proberen statushouders naar (logistiek) ondernemerschap te begeleiden, en graag geven wij hen hierbij praktische informatie en ondersteuning. Verder dragen wij een sponsorsteentje bij aan Serious Request dat aan het einde van 2017 haar Glazen Huis heeft staan op het marktplein van Apeldoorn, onze thuisbasis. Eveneens hebben we het Rode Kruis gesteund bij de actie voor Sint Maarten.

Wat goed is, kan altijd beter

In 2017 kregen onze klanten nog meer wind in de zeilen en nam de vraag naar onze logistieke diensten opnieuw toe. We werden hierdoor vooral in het laatste kwartaal van 2017 overspoeld met een groot volume orders. Reden om onze primaire processen nog fijngevoeliger af te stemmen op uw wensen. Sinds enige tijd kijkt een extern logistiek consultant intern met ons mee om nauwgezet te analyseren waar het nóg beter kan wat we al goed doen. Dit permanente verbeterproces is in essentie de basis van elke logistieke dienstverlening die wij bieden.

De allerbeste wensen

Tot slot wens ik u en uw geliefden een heerlijk ontspannen Kerst toe en een sfeervolle en spetterende jaarwisseling. Ik hoop u vanuit SILS in januari te verrassen met een nieuwe blog waarin we onze uitdagingen én bijbehorende plannen voor 2018 kenbaar maken. Wij hopen dat deze vernieuwingen voor u een mooie basis vormen voor de voortzetting van onze prettige relatie.

Willem-Jan Cramer