Nieuwe invulling van thema ‘room to move’ in voordeel van medewerkers en klanten

Een thema dat ik eerder in mijn blogs gebruikte, is ‘room to move’. In letterlijke zin verwoordde dit de behoefte van SILS aan één gecentraliseerd warehouse, met ook nog eens veel meer vierkante meters. Met onze grootschalige nieuwbouw in 2019 is die wens gerealiseerd. Inmiddels krijgt het mooie thema ‘room to move’ een nieuwe lading.

Eerder dit jaar verrijkte SILS haar management team met twee zeer ervaren professionals van buitenaf: een nieuwe directeur finance en een nieuwe directeur warehouse operations. Met de komst van deze twee inhoudelijke specialisten zijn de taken en verantwoordelijkheden in ons management team opnieuw helder verdeeld en beter afgebakend. In deze nieuwe balans triggeren alle MT-leden elkaar onderling op een positieve manier tot het realiseren van uitdagende doelen binnen hun verantwoordelijkheden.

Een bredere blik op de buitenwereld

Voor mij persoonlijk als directeur en mede-eigenaar van SILS betekent deze herverdeling van taken binnen een breder MT een zekere verlichting van mijn portefeuille aan verantwoordelijkheden. Daardoor heb ik in mijn agenda ook meer ‘room to move’ gekregen. Deze extra ruimte benut ik onder andere om SILS meer in de buitenwereld te vertegenwoordigen waar ik vroeger minder tijd voor had of nam. Dit hoeft overigens niet altijd meteen een direct zakelijk doel te dienen. Het is goed om op allerlei manieren SILS te vertegenwoordigen, ook op sociaal of maatschappelijk vlak. Dit verbreden van ons netwerk kunt u dus breed zien.

Goed voor werknemers en dus ook voor onze klanten

Zo heb ik bijvoorbeeld onlangs deelgenomen aan een overleg met de gemeente Apeldoorn, de gemeente van onze vestigingslocatie. Als werkgever voor onder andere de Apeldoornse bevolking is het goed dat wij in dit soort overleggen ons gezicht laten zien en stem laten horen. Ook schoof ik onlangs aan bij een ontbijtsessie met andere ondernemers. In beide gevallen heb ik weer interessante mensen ontmoet en thema’s besproken. Ook als bestuurslid van de Coöperatie Ecofactorij treed ik regelmatig in overleg met de collega-ondernemers van ons bedrijventerrein. Voor volgend jaar stellen we ons op de Ecofactorij ten doel om veel meer zaken gezamenlijk op te pakken, of in ieder geval de kennis met elkaar te delen. Dit kan op allerlei gebieden, van duurzame energie tot het bespreken van belangrijke HRM thema’s. Ook representeer ik SILS natuurlijk in brancheverenigingen en -overleggen. Dit zijn ontmoetingen waarvan het mes aan twee kanten snijdt: we laten zien dat SILS middenin de maatschappij staat én we tonen ons een open en geïnteresseerde werkgever. Geïnteresseerd in de markt om ons heen, maar juist ook geïnteresseerd in de maatschappij waarin wij ondernemen. De signalen die we tijdens dit soort ontmoetingen opvangen zijn nuttig, ook voor onze werknemers en dus uiteindelijk ook onze klanten.

Structurele oplossingen voor problemen

Eveneens moeten de MT-leden door de verbreding meer “room to move” krijgen waardoor er meer gelegenheid ontstaat tot het onttrekken aan de waan van de dag, als dat nodig is. Daardoor kan ik, samen met al mijn collega’s, knelpunten in onze organisatie niet alleen snel en tijdelijk oplossen, maar ook voorzien van een langdurig werkende oplossing. Hoe? Door een stap terug te zetten, het probleem van een iets grote afstand te bekijken en daardoor in staat te zijn meer structurele oplossingen te bedenken. Een ‘room to move’ waar ook onze klanten van profiteren en waar we nu, met z’n allen meer tijd voor moeten krijgen en nemen.

2019 loopt ten einde. Opnieuw een jaar waarin er voor onze klanten, medewerkers en SILS enorm veel is gebeurd. Positieve ontwikkelingen waarover ik ook in deze blog verslag heb gedaan. Namens alle collega’s dank ik u voor het in SILS gestelde vertrouwen en wensen wij u een fijne kerst en een gelukkig 2020!

 

Willem-Jan Cramer