Meet & Greet the SILS way!

Elke ondernemer of manager kent het dilemma. Je besteedt veel tijd aan het optimaal beheren van je bestaande klanten, maar tegelijkertijd wil of moet je ook aan acquisitie doen. De balans daartussen vinden, is over het algemeen een uitdaging. Maar voor SILS niet in september en oktober. Want in deze periode bezoeken wij een aantal internationale beurzen waar wij zowel klanten als prospects zullen ontmoeten. Internationale beurzen waar klanten en prospects in branches waarin SILS is gespecialiseerd als standhouder aanwezig zijn.

Zo’n beurs biedt een ideale setting om met onze klanten bij te praten. Vooral voor onze klanten vanuit buiten Europa is dit voor SILS een ideaal contactmoment. Tegelijkertijd kunnen we in contact komen met prospects die als standhouder op deze beurs aanwezig zijn, en mogelijk interesse hebben in de logistieke diensten van SILS. Kortom, de ideale setting voor zowel relatiebeheer als acquisitie. Of eigenlijk een nieuwe invulling van het bekende begrip Meet & Greet. SILS meet nieuwe prospects en greet bestaande relaties. Want hoewel digitaal tegenwoordig elk zakelijk contact prima is te onderhouden, gaat er toch niets boven een persoonlijke handshake, een kop koffie en een gesprek met een klant of prospect.

Aansprekende voorbeelden

Eén zo’n beurs die wij vanuit SILS graag bezoeken, is de recent opnieuw gehouden Maison et Object in Parijs. Dé place to be voor internationale ondernemers in woninginrichting en -decoratie in de breedste zin. Aangezien SILS onder andere is gespecialiseerd in de logistiek voor deze branche ontmoeten wij hier een aantal van onze bestaande klanten. Daarnaast is het een ideale gelegenheid om in contact te komen met prospects. Zo hebben we aan de laatste beurs in februari een nieuwe Amerikaanse klant overgehouden. Dit bedrijf zag, net als de overige exposanten, kansen op de sterk groeiende Europese markt. SILS bedient hen daarin inmiddels logistiek en fiscaal/douanetechnisch, en op de Maison et Object konden we even persoonlijk bijpraten. Ook de Duitse variant van de Maison et Object, de Ambiente beurs in Frankfurt, vervult die prettige dubbele ‘Meet & Greet’ functie voor SILS.

SILS bezoekt China

In oktober maken we binnen deze aanpak zelfs ineens een hele grote sprong. SILS neemt deel aan een ledenreis van Nederland Distributieland (NDL) en reist als standhouder mee naar de International Logistics and Transportation Fair (CILF 2017) in het Chinese Shenzhen. Inmiddels uitgegroeid tot dé logistieke beurs voor het hele Verre Oosten. Hiermee reageren we actief op de toenemende vraag die wij constateren van ondernemers uit het Verre Oosten die commercieel voet aan de grond willen zetten in het economisch florerende Europa. In een eerdere blog vertelde ik u al over de veelzijdige dienstverlening die SILS hen hiervoor kan bieden. Op dit moment bedienen wij al een aantal klanten uit China en Hongkong, maar vanuit ons ondernemerschap zoeken wij ook hier onze toekómstige klanten graag fysiek op.

SILS ontzorgt volledig

Bijzonder is dat SILS voor haar klanten van buiten Europa niet alleen alle benodigde logistieke diensten kan leveren, maar tevens kan optreden als hun fiscaal vertegenwoordiger. Hiermee verzorgen wij de volledige BTW-administratie en periodieke aangifte voor deze Chinese klanten, maar uiteraard ook voor klanten van elders buiten Europa. Uiteraard waarborgt SILS daarnaast dat voor deze klanten, maar ook voor ondernemers uit Nederland en Europa, alle import-, export- en accijnsregels stipt na worden geleefd. En eveneens dat alle verplichte heffingen correct worden voldaan. Geen luxe in een tijd waarin de Nederlandse douaneautoriteiten vooral voor e-commerce zendingen hier met een toegenomen focus op controleren en naheffingen opleggen.

Niet de omvang telt, wel de logistieke uitdaging

Kortom, we zoeken onze klanten en prospects graag persoonlijk op. Hier in Nederland, in Europa en feitelijk overál in de wereld. Zoals binnenkort tijdens de prestigieuze CILF 2017 in China. Wel benadruk ik hierbij graag dat de ómvang van een klant of prospect geen enkele rol speelt om voor hen op het vliegtuig te stappen of niet. Het is vooral de logistieke en douanetechnische uitdaging die wij in een mogelijke klant zien. Dit betekent dat wij complexe en grote opdrachtgevers bedienen, maar ons tegelijkertijd net zo graag volledig verdiepen in een mogelijke logistieke oplossing voor een startende onderneming met een werelds idee. Het gaat ons niet om grootte, maar om de uitdaging. Waarbij ik dan uiteraard wel aanteken, dat wij onze processen, procedures én professionals zodanig op orde hebben, dat wij elke logistieke operatie voor u in no time kunnen opschalen, al naar gelang uw groei. In Nederland, Europa en zelfs tot in China en Hongkong!

 

Willem-Jan Cramer