De logistieke wereld na corona? Alles is mogelijk!

Corona mag dan in Europa op z’n retour zijn: de economische gevolgen ervan zijn nog behoorlijk onzeker. In ruim een jaar zijn veel vaste routines volledig op de kop gegaan. Tegelijkertijd hebben we in no-time nieuwe manieren van samenwerken opgetuigd om te kunnen overleven. Het is voor mij dé grote vraag welke zekerheden en verworvenheden van voor corona terugkeren en met welke nieuwe factoren we moeten leren leven. De logistieke wereld na corona? Alles is mogelijk!

Het beeld onder onze relaties is divers. Sommige opdrachtgevers lijken onaangetast door corona, andere merken wel degelijk de gevolgen, zowel in negatieve als in positieve zin. Ook zijn veel logistieke zekerheden door corona weggevallen. Zo zijn bijvoorbeeld de seizoensinvloeden waar we jarenlang rekening mee konden houden volledig weggevallen. Vaste patronen lijken volkomen te zijn veranderd. De grote vraag is of dit zo blijft?

Nasleep van Brexit

Naast corona speelt ook de complexe nasleep van Brexit een grote rol in ons dagelijkse logistieke leven. De UK is al lange tijd hét grootste e-commerceland van Europa. Veel aanbieders kozen de UK dan ook als hun uitvalsbasis. Daarvanuit beleverden zij ook het vaste land van Europa. Door de douane-technische obstakels die Brexit opwerpt, zit daar nu een hinderlijke kink in de logistieke kabel.

SILS: bruggenhoofd voor opdrachtgevers uit UK

Ons besluit om in de UK met een agent samen te gaan werken, werpt inmiddels zijn vruchten af. Engelse opdrachtgevers willen óf een warehouse met voorraad op het vasteland óf zij zenden bijvoorbeeld wekelijks geconsolideerde orders naar ons. Die klaren wij in en distribueren wij vervolgens vanuit onze crossdock functie direct naar de afnemers. Daarmee vormt het verwerken van cross dock orders een belangrijker volume dan voorheen. Kortom, we zien grote logistieke verschuivingen vanuit de UK die ons inmiddels meerdere nieuwe en interessante leads en zelfs nieuwe klanten hebben opgeleverd.

Aanwas van nieuwe en internationale klanten

Overigens ervaren we recent sowieso een opmerkelijke groei van nieuwe klanten, niet alleen uit de UK, maar ook uit bijvoorbeeld Amerika, Australië en natuurlijk Nederland. Deze groei biedt een gezonde en diverse geografische spreiding. Deze sprong voorwaarts betekent dat SILS zich organisatorisch momenteel in rap tempo voorbereidt op ‘the next level’. Zo hebben we extra warehouse capaciteit gehuurd in Amsterdam. Een actuele aanpassing als overbrugging naar eventuele nieuwbouw van een tweede SILS-vestiging in de regio Rotterdam. Ook hebben we de post van warehouse manager, onder de logistiek directeur, onlangs ingevuld. Die aanpassingen staan inmiddels als een huis.

Versteviging afdeling Customer Service

Echter, nieuwe klanten hebben vooral in het begin heel veel behoefte aan intensieve contacten met onze afdeling Customer Service. Dit zien we vooral als het buitenlandse klanten betreft. Van de negen nieuwe klanten die we nu opstarten zijn er maar liefst zeven van buiten Nederland afkomstig. Dit betekent dat we ook de afdeling Customer Service gaan verzwaren. Al met al zet SILS dus organisatorisch stevige stappen om de groei die we momenteel mogen ervaren voor de volle 100% te kunnen faciliteren.

Tot slot wens ik u graag een fijne en ontspannen zomer, met hopelijk ook een vakantie in het verschiet. Op mentaal vlak heeft corona ruim een jaar heel veel geëist, van medewerker tot manager. Zowel zakelijk als privé hebben mensen in korte tijd extreem veel aanpassingen moeten accepteren. Meer dan ooit is de vakantie welverdiend! Ik hoop u in het najaar weer uitgerust en met het vizier gericht op de toekomst te mogen ontmoeten.

Willem-Jan Cramer