Blog

Voor elke (nieuwe) klant gaat SILS altijd ‘the extra mile’

18 maart 2022

Het eerste kwartaal van 2022 van SILS kenmerkt zich door de komst van maar liefst zeven nieuwe warehouse klanten. Drie van deze zeven zijn afkomstig uit de UK. De nasleep van Brexit deed hen besluiten hun warehouse activiteiten vanuit de UK naar het continent te verplaatsen. Ook verwelkomen we een Amerikaanse opdrachtgever. Opgeteld betekent dit dat we in Q1 vier internationale klanten verwelkomen en drie van Nederlandse bodem.

Doorpakken in de wittebroodsweken   

Nieuwe klanten nemen we sinds kort mee door ons opnieuw opgezette ‘on boarding’ traject. In een intensieve startperiode leren we elkaar goed kennen en stemmen we vanuit onze customer service alle werkzaamheden nauwgezet af op de gemaakte afspraken. Soms heeft een nieuwe opdrachtgever haar eigen logistieke organisatie al goed op orde en sluit deze als een puzzelstukje naadloos aan op de diensten van SILS. Maar ook, vooral bij de wat kleinere nieuwe opdrachtgevers, zijn logistiek en warehousing voor deze klanten vaak een nog relatief onontgonnen terrein. In de uitgebreide ‘on boarding’ periode put SILS uit een brede staalkaart van diensten. Van het opzetten van een fiscale vertegenwoordiging tot en met het inregelen van een gedetailleerde digitale rapportage van onze diensten voor de klant.

Soms gaan daden voor woorden

SILS is een platte organisatie met veel slagkracht. We hebben vertrouwen in de vakkennis van onze medewerkers en geven hen veel beslissingsbevoegdheid mee. Voor nieuwe klanten schakelen we supersnel als de prille relatie met hen al direct start met een acute uitdaging. Ook deze vliegende start maken we mogelijk als een nieuwe klant hierom vraagt. Uiteraard is bijvoorbeeld de  (contractuele) bevestiging van alle gemaakte afspraken met een nieuwe klant relevant voor de “go-live”-datum, maar soms besluiten we dat voor een nieuwe klant met een acute uitdaging geldt: praktijk voor papier. Want vooruitgang start soms eerst met vertrouwen.

 

Elke klant krijgt maximale aandacht

Wij hebben een heldere benadering: elke nieuwe klant, groot of klein, en logistiek ervaren of niet, krijgt maximale aandacht. In die zin gaan we voor elke nieuwe opdrachtgever altijd ‘the extra mile’. Dit kúnnen we ook doen, omdat we al in de prospectfase van een mogelijke nieuwe opdrachtgever de potentie op continuïteit en doorgroei proberen in te schatten. Dit primaire proces is ook leerzaam voor prospects die klant willen worden bij SILS. We nemen de moeite om ons in de prospectfase écht te verdiepen in de potentiële nieuwe klant. Wie hebben we voor ons? Wat beweegt hen? Juist dankzij die moeite kunnen we prospects soms adviseren eerst bepaalde (logistieke zaken) intern te organiseren voordat zij überhaupt een externe logistieke partner zoeken.  Of andersom: we schatten in dat wij vanuit SILS niet de juiste diensten kunnen leveren die deze klant nodig heeft en dus niet de gevraagde waarde kunnen toevoegen. Immers, ook SILS kan logistiek gezien niet overál een kampioen in zijn. Wij doen bijvoorbeeld geen (grootschalige) opslag van chemische goederen of gekoelde opslag. Deze onafhankelijke benadering in de prospectfase wordt gewaardeerd, merken we. Dus enerzijds is SILS laagdrempelig toegankelijk voor nieuwe klanten en anderzijds proberen wij hen in hun logistieke groei zo veel mogelijk te adviseren, ook als dit niet direct tot een klantrelatie leidt. Niet zelden zien wij dit soort prospects later alsnog klant worden bij SILS. En zeggen we volmondig: come on board!

Engelse collega aan het woord

U las het al eerder, en niet alleen in deze blog; we krijgen steeds meer opdrachtgevers uit de UK. Hun beweegredenen zijn vaak Brexit-gedreven. Een belangrijke schakel in de komst van deze opdrachtgever is onze Engelse salesmanager. Graag laat SILS hem aan het woord in onze volgende blog van SILS. Dus ik zou zeggen: stay tuned!

Willem-Jan Cramer