Interview met Mila

Van stagiaire naar vaste werknemer: SILS ontvangt jonge talenten met open armen

28 januari 2022

SILS verwelkomt niet alleen graag nieuwe medewerkers, maar ook stagiaires. Met hun frisse inzichten vanuit de opleiding kunnen zij SILS met nieuwe inzichten vooruithelpen. Neem Mila Visser. Zij startte als stagiair, rond momenteel haar afstudeerstage bij SILS af en is zó enthousiast (en SILS over haar!), dat ze vanaf maart ook enkele dagen bij ons werkt. Mila raadt ook andere jongeren aan om werken bij SILS te overwegen: “Als je ervoor openstaat, is het heel leuk bij SILS. Ze zijn hier heel makkelijk in het samen met jou bekijken wat je ligt en wat je past.” Momenteel werk ik de helft van de tijd mee en ben ik de helft van de tijd met mijn onderzoek bezig.”

Mila is 22 jaar en studeert International Business aan het Windesheim in Zwolle: “Ik zit in mijn laatste jaar en mocht mijn afstudeerstage bij SILS doen. Een ideale combinatie, want naast de kans mijn afstudeeronderzoek hier te kunnen afronden, doe ik ook meteen werkervaring op. Dat laatste was een grote wens van mij.”

Focus op afdeling Customer Service

Mila stemde samen met SILS het afstudeeronderwerp af: “Ik leg alle processen van de afdeling Customer Service vast en zoek deze uit. Vanaf orderintake en interne verwerking tot en met de daadwerkelijke verwerking in ons warehouse en de uiteindelijke verzending ervan. De insteek? Waar lopen we op vast en wat kan efficiënter? Maar ook: wat gaat al goed en moeten we zien te behouden? Daar koppel ik werkinstructies en verhelderende flow charts aan. Niet alleen is dit inzichtelijk voor de huidige medewerkers, maar ook handig als we nieuwe collega’s verwelkomen en hen wegwijs willen maken in onze processen.” Eén positief verbeterpunt is de interne communicatie: “Dat gaat inmiddels steeds beter. De insteek van SILS is: wat goed is, kan altijd nog beter. Vanuit dat perspectief geven we bijvoorbeeld extra aandacht aan de interne communicatie.”

Prima input voor WMS

SILS heeft een eigen Warehouse Management Systeem (WMS). Mila: “Dit maakt SILS heel flexibel en hier voegt SILS voortdurend (nieuwe) functionaliteiten aan toe. Dit doet we op basis van wensen van klanten en/of users. Vanuit mijn werk lever ik hier ook input voor aan. Om ons WMS optimaal te benutten en te voeden met de juiste data kunnen we de resultaten van mijn inventarisatie van de processen en procedures op de afdeling Customer Service goed gebruiken. Ik ben inmiddels klaar met alle werkinstructies en flow charts. Nu ben ik, samen met een collega, bezig om te inventariseren welke verbeteringen we op basis van die procesanalyses willen doorvoeren in ons systeem.”

Van stage naar baan

Mila hoopt haar studie tegen de zomer af te ronden: “Het bevalt mij hier enorm goed. De helft van mijn vijfdaagse werkweek besteed ik aan mijn onderzoeksopdracht en de andere helft werk ik al concreet mee op de afdeling Customer Service. Heel leuk is dat ik al een paar klanten mag behandelen, super uitdagend. In het begin heb ik veel meegekeken en geleerd en nu mag ik het zelf doen. Dat bevalt mij heel goed, de afdeling Customer Service is een heel leuk, collegiaal team en sowieso de sfeer binnen SILS bevalt mij goed. Vanaf eind februari heb ik nog twee dagen in de week school en blijf ik drie dagen bij SILS werken.” Mila is de jongste op de afdeling Customer Service: “Maar daar merk ik niets van. Alle collega’s zijn heel sociaal en ik kan met al mijn vragen bij hen terecht. Ze geven mij niet het gevoel dat ik de jongste ben van de groep.”

Verder ontwikkelen in logistiek

Binnen haar studie International Business heeft Mila het aspect logistiek ontdekt als iets wat haar enorm aanspreekt: “Daarbij helpt het dat ik bij SILS aan de slag kan en concrete ervaring opdoe. Die ervaringen waren zó goed, dat ik mijzelf graag verder ontwikkel in logistiek. Wel is het in het begin natuurlijk wat onwennig. Ik werk vanachter een computer, neem beslissingen voor klanten en druk vervolgens op digitale knoppen. Daarmee zet ik logistieke bewegingen in gang die je niet letterlijk voor je ziet. Daarom is het zo goed dat SILS nieuwe medewerkers een weekje laat meelopen in het warehouse. Zoals daadwerkelijk orders picken, die inpakken en vervolgens versturen. Daar zie je letterlijk wat logistiek is en krijg je een helder beeld van alle fysieke bewegingen die wij vanaf de afdeling Customer Service via ons toetsenbord letterlijk in beweging brengen.

Delen met leeftijdsgenoten

Mila deelt haar ervaringen bij SILS graag met haar vriendengroep: “Ik ken zelf ook een paar vriendinnen die bij een logistiek bedrijf werken. We bespreken met elkaar onze ervaringen en indrukken en dan merk je toch dat elk logistiek bedrijf het helemaal op z’n eigen manier doet.” De generatie van Mila kijkt heel verschillend tegen werken na hun studie aan: “Ik heb vriendinnen die parttime werken en er bijvoorbeeld een eigen bedrijfje naast hebben. Dat zie je veel. Ook heb ik vrienden die fulltime werken, de een werkt fulltime op kantoor en de ander in een mix van thuiswerken en naar kantoor gaan. In mijn generatie zie je daarin heel veel verschillen en het maakt ook uit per persoon en welke studie je hebt gedaan. Over het algemeen merk ik wel in mijn generatie dat jonge mensen eerst een tijdje fulltime werken en daarna gerichte keuzes maken. Bij SILS zie ik dat ze openstaan voor allerlei manieren van samenwerken.”

Voortdurend blijven ontwikkelen

Mila weet dat SILS haar medewerkers graag stimuleert om zich te blijven ontwikkelen. SILS reikt daar handvatten en ondersteuning voor aan, en nodigt de medewerkers uit om zelf met suggesties te komen. Hoe kijkt Mila daar tegenaan? “Ik ben van nature iemand die graag nieuwe dingen leert en zich permanent ontwikkelt. Dus die cultuur past wel bij mij. Zo mag ik nu meekijken bij het on boarding team. Zij focussen op het integreren van nieuwe klanten en hun processen in onze organisatie, heel leerzaam. Daarnaast heb ik, zoals ik al zei, een paar klanten die ik mag servicen. Dus voor nu heb ik heel afwisselend werk. Ook heeft ons hele team van Customer Service een communicatietraining gehad. En binnenkort doen we vanuit SILS mee met een competentietraining. Wat dat betreft reikt SILS je van alles aan en het is aan jouzelf om dat aan te pakken.”

Actief met voetbal

Mila komt oorspronkelijk uit Vaassen, woonde voor haar studie in Zwolle en inmiddels in Apeldoorn: “In Vaassen zit ik op voetbal en sinds kort in het bestuur, ook heel leerzaam. Mijn positie op het veld? Laatste vrouw! Daar zit wel een verband in met mijn werk: de bal opvangen en vervolgens zo goed mogelijk binnen je team weer verspreiden! Verder ben ik happy met de standaard studentenactiviteiten zoals met elkaar een drankje doen of gezellig met vriendinnen shoppen.” Van corona heeft Mila relatief weinig last gehad: “Ik heb voor SILS in de horeca gewerkt en met de switch naar afhalen liep dat werk redelijk goed door. Ik zag collega’s en elke dag was ik er even uit. Ook hebben we nog lang buiten mogen doorsporten. En met inachtneming van de coronaregels kon ik bij SILS op kantoor werken.”

Laagdrempelig naar nieuwe collega’s toe

Tot slot beveelt Mila SILS graag aan bij andere jonge mensen die na hun studie een mooie loopbaan zoeken: “Als je ervoor openstaat, is het heel leuk bij SILS. Ze zijn hier makkelijk in het samen met jou bekijken wat je ligt en wat je past. Daarin krijg je begeleiding en na je keuze werkt SILS je goed in. Je zit naast een ervaren collega, kan meekijken en vragen stellen. Die laagdrempelige insteek valt mij echt op. Veel collega’s zijn hier begonnen zonder enige logistieke ervaring en kennis in de logistiek. Daar staat SILS daadwerkelijk voor open: kom maar en probeer of het iets voor je is, dát is de mindset van SILS. Ik denk dat dit veel jonge mensen aanspreekt.”